دبیر پژوهش دوسالانه سرامیک برنامه های پژوهشی را تشریح کرد

دبیر پژوهش دوسالانه سرامیک برنامه های پژوهشی را تشریح کرد

 
آرزو زرگر دبیر بخش پژوهش یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک گفت بیشتر فعالیت های بخش پژوهش در این دوره از دوسالانه به صورت مجازی است و پنل های گفت و گو به صورت ویدئویی در فضای مجازی انجام می شود.

به گزارش واحد ارتباطات و رسانه دوسالانه ملی سرامیک، دبیر بخش پژوهش دوسالانه با بیان این مطلب گفت: تفاوت کوچکی که پژوهش با بقیه برنامه‌ها دارد نیازسنجی حال حاضر است. پایان هر گفتگو و سخنرانی، هنرمندان دور هم جمع ‌شدند و اظهار نظر می‌کردند که آن گفتگوها خیلی مؤثر بودند و ما اکنون به دلیل شیوع بیماری، این دایره و حلقه را نداریم. برای جبران این مساله در بخش پژوهش، بخشی از برنامه ملاقات با هنرمند را با عنوان «Open Studio» در نظر گرفته ایم. ما به نمایندگی از مخاطبان، به استودیوی یک هنرمند می رویم. جایی که هنرمند در آن احساس راحتی می‌کند و نیازی نیست از خودش تصویری دیگر ارائه دهد و هنرمند در این فیلم‌ها از روند خلق اثر هنریش می‌گوید.»

دبیر بخش پژوهش دوسالانه سرامیک تأکید کرد با توجه به مسائل اقتصادی بخش مقاله‌نویسی در دوسالانه یازدهم سرامیک برگزار نخواهد شد اما محتواهای تولید شده در بخش پژوهش در مجلات تخصصی منتشر خواهد شد.»

زرگر درباره اهمیت و نیاز بخش پژوهش گفت: « به واسطه یک سال فعالیت در بخش پژوهش، برنامه‌ای به عنوان «سه در یک» تدارک دیدم که با هدف معرفی یک هنرمند در حوزه‌های مختلف انجام می گیرد. الان که امکان برگزاری سخنرانی نداریم، سخنرانی ها از طریق وبینار ارائه می شود که برای مثال اولین برنامه در هجدهم تیر با موضوع «خودکاوی به مثابه زیرایستای خلاقیت هنری » با سخنرانی دکتر بهروز عوض پور برگزار شد که وی در این وبینار گفت: کدام هنرمند است که می تواند درگیر فهم کارکردهای فرهنگی شود؟ و یا به عبارت دیگر خویشتن خویش را محقق کند، در پاسخ باید گفت هنرمندی که به طور مستمر دچار خودکاوی است. یعنی با خودش و ژرفای خودش درگیر است. کار این چنین هنرمندی دیگر تکنیک و تکرار نیست، بلکه خلق است.

برنامه دوم نیز روز 31 تیرماه با حضور مجید ضیایی و محمود محرومی با موضوع گفت و گو پیرامون ماهیت و کارکرد تم (درونمایه) برگزار شد.

دبیر پژوهش دوسالانه سرامیک با اشاره به فعالیتهای پژوهشی که در چند سال اخیر در انجمن هنرمدان سفالگر انجام شده است گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور از جمله وضعیت اقتصادی و بیماری کرونا، برنامه‌های پژوهشی دوسالانه در دو بخش و دو بازه زمانی انجام می شود. یکی پیش از شروع دوسالانه و دیگری همزمان با نمایشگاه. در تولید محتوا ما سه گروه را تحت پوشش کاری خود قرار دادیم. نخست افرادی که تازه به جامعه هنری سرامیک پیوسته‌اند و نیازمند محتوای آموزشی‌اند. گروه دوم کسانی اند که علاوه بر کار هنری در حوزه فلسفی و تاریخی مطالعاتی دارند و بخشی از محتوا مخصوص آنان است. و گروه سوم که صاحب تفکر و ایده‌اند و برای آنها پنل‌هایی در نظر گرفتیم تا ایده های خود را بیان کنند و با گفت و شنود بیشتر مرزهای پژوهشی گسترش یابد. بعد از دوسالانه و با امید برطرف شدن کرونا، سخنرانی‌ها و پنل‌ها را به همان شیوه کلاسیک برگزار خواهیم کرد.

زرگر در ادامه به برخی از برنامه های پژوهشی اشاره کرد و گفت: روز دوازدهم مرداد ماه نیز سخنرانی دکتر حمید سوری در موضوع درنگی بر سرامیک و نیازهای امروز منتشر می شود و روز بیست و دوم مرداد نیز هلیا دارابی به صورت زنده درباره سرامیک سخنرانی خواهند داشت. ادامه برنامه های پژوهشی دوسالانه سرامیک نیز در روزهای برگزاری دوسالانه ارائه می شود.

 


تاریخ خبر: 1399/05/06