استاد کارگاه و داور بخش کاریکاتور: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تلفیقی از نگاه آماتور و آکادمیک

استاد کارگاه و داور بخش کاریکاتور:

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان تلفیقی از نگاه آماتور و آکادمیک

«جمال رحتمی» با تاکید بر آن که همراهی استاد کارگاه ها با هنرمندان جوان در دو ساحت قالب و محتوا به هنرجویان کمک می کند. گفت: همراهی استاد کارگاه ها با هنرمندان جوان در دو ساحت قالب و محتوا به هنرجویان کمک می کند به همین سبب معتقدم، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در قیاس با دیگر جشنواره های حوزه تجسمی از نظر کیفیت، خروجی، اثرگذاری و جریان بخشی فاصله‌ای بسیار بالا در میان رویدادهای عرصه تجسمی کشور دارد.

به گزارش واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی؛ استاد کارگاه و داور بخش کاریکاتور بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با بیان آن که بسیاری از اساتید و داوران حاضر در این رخداد هنرمندانی هستند که در سال‌های نخست برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، سابقه حضور در این رخداد را به عنوان هنرجو داشتند. گفت: همین مساله به این نکته مهم گواهی می‌دهد که جشنواره هنرهای تجسمی در طی ربع قرن سابقه ای که پشت سر گذاشته همواره از رشد کیفی در قامت عملی و اجرایی و نه شعاری برخوردار بوده است.

این کاریکاتوریست که در شانزده سالگی برای نخستین بار تجربه حضور در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان را پشت سر گذاشته یادآور شد: وقتی به لیست داوران و اساتید کارگاه‌های 9 ‌گانه جشنواره بیست و ششم هنرهای تجسمی جوانان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تمامی این افراد از بهترین های بخش هنری خود هستند. همین نکته موید این مهم است که جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در طی ۲۵ سال گذشته با شیبی صعودی در زمینه ارتقا و کیفیت همراه و همگام بوده است.

برنده جایزه اول جشنواره بین‌المللی طنز اروپا با بیان این که مزیت مهم دیگر جشنواره ملی هنرهای تجسمی بر محور تمرکززدایی از پایتخت و برگزاری چرخشی در استان‌ها و شهرستان‌های کشور استوار است. خاطرنشان کرد: در میان تمامی جشنواره های هنری که در کشور برگزار می شوند، این رویداد از معدود جشنواره هایی است که محوریت برگزاری آن بر پایتخت تمرکز نداشته و در طی ادوار گذشته تعداد زیادی از شهرستان ها و استان های کشور میزبان این رخداد بودند.

رحمتی ادامه داد: برگزاری چرخشی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در سراسر ایران باعث شده که بسیاری از شهرستان ها و استان ها برای میزبانی شایسته از این رخداد امکانات و توامندی های خود را در میزبانی از رویدادی هنری توسعه دهند.

وی افزود : جشنواره هنرهای تجسمی جوانان بستری برای محک زدن توانمندی‌های هنرمندان جوانی است که آرام آرام گام‌های حضور در مسیر حرفه ای شدن را طی می‌کنند. همین مساله باعث می‌شود که شاهد ارتقاء انگیزه در مسیر خلق بهترین آثار، توسط هنرمندان جوانی باشیم که برای بازتاب توانمندی‌های خود نیازمند چتر واحدی مانند جشنواره هنرهای تجسمی هستند.

او اضافه کرد: از سوی دیگر بسیاری از این هنرجویان به ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها، سال‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانند با یکی از اساتید و یا داوران به نام در حوزه های 9 گانه این جشنواره ارتباط برقرار کنند؛ حال در طی بازه زمانی دو یا سه روزه، کارگاه‌های جشنواره این فرصت در اختیار جوانان قرار می گیرد تا با اساتید و هنرمندان حرفه ای عرصه هنرهای تجسمی همراه شوند و همین فرصت نه تنها به معرفی آنها منتج می شود که زمینه تعامل میان بدنه هنرآموزان و دانشجویان را با اساتید فراهم می سازد.

رحمتی خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان در نخستین گام های تجربه هنری خود به دلیل اتکا به نگاه شخصی و عدم آشنایی با اصول حرفه‌ای، سال‌های زیادی از عمر خود را به سعی و خطا می گذرانند که این مساله به دلیل عدم تجربه باعث هدر رفتن زمان و استعداد آنها می‌شود.

استاد کارگاه کاریکاتور جشنواره جوانان، متذکر شد: اما حضور در بخش کارگاهی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان باعث ارتباط آنها با اساتید فن می‌شود. در این میان حتی یک جمله از استادان سبب می‌شود تا آنها مسیر صحیح و دقیقی را برای رشد حرفه ای خود در عرصه گسترده هنرهای تجسمی به دست آورند. این نکته از هدر رفت دارایی گران‌بهای آنها یعنی زمان از یک سو و از سوی دیگر جهت‌گیری استعدادشان برای تربیت صحیح و تبدیل شدن آنها به هنرمندان حرفه‌ای در آینده کمک شایانی می‌کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به شرایط سنی هنرجویان حاضر در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که بازه ۱۵ تا ۲۵ سال را در بر می گیرد گفت: هنرجویان از دانش آموز تا نسل دانشگاهی را شامل می شوند که این خود بازتاب دهنده تلفیق نگاه آماتور، آکادمیک در همراهی با دانش حرفه ای اساتید تجسمی است. حاصل این تلفیق در نهایت به خلق اثری می انجامد که در کنار ذوق، هیجان، شور و نشاط جوانی به هدایت نگاه هنرمندان جوان با درایت و بینش اساتید حرفه ای در مسیر خلق نهایی آثار منتج می شود.

رحمتی اضافه کرد: فارغ از چند شهر بزرگ مانند تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد؛ دیگر هنرجویانی که از سراسر ایران در این جشنواره شرکت می‌کنند وقتی رفتار یکسان و موقعیت برابر خود با هنرمندان شهرهای بزرگ را مشاهده می کنند، اعتماد به نفسشان در سایه این رفتار عادلانه تقویت می شود.به سبب همین تقویت اعتماد به نفس است؛ هنرمند جوانی که از شهر کوچکی ویا روستایی در جشنواره شرکت کرده، میان خود و دیگر هنرمندان فاصله‌ای نمی‌بینند و همین عامل موجب می شود آنها فارغ از استرس و چالش های مرسوم چنین رویدادهای رقابتی اقدام به تولید آثار هنری کنند؛ چرا که می دانند در نهایت دیدگاه، قدرت قلم و مدیریت شان در تولید اثر هنری به شکل برابر مورد داوری قرار می گیرد و این یکی دیگر از مهمترین ویژگی های جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به شمار می رود.

بیست و ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری «رضوان صادق‌زاده» با شعار «نرسیده به درخت، دو قدم مانده به گل» از سی ام مرداد تا سوم شهریور ماه ۱۳۹۸ در ایلام برگزار خواهد شد.

تاریخ خبر: 1398/05/01